Weekrecept: Acer campur (atjar tjampoer)

Wat ik vaker bij de nasi goreng eet of bij een ander lekker Indisch gerecht is atjar tjampoer of atjat ketimoen (atjar van alleen komkommer). Eigenlijk moet ik atjar tjampoer schrijven als acar campur volgens de moderne Indonesische spelling. De atjar tjampoer die ik eet, komt echt niet van Conimex of van een ander bekend merk maar die maak ik vrijwel altijd zelf. Dat is eigenlijk heel gemakkelijk en op zich niet zo veel werk. Het is voornamelijk het vele snijwerk van de groenten.

In principe ga ik uit van een kilo schoongemaakte groenten waarbij ik altijd witte kool of spitskool gebruik en dan tenminste 3 van de volgende soorten: snij- of sperziebonen, wortel, paprika, bloemkool, taugé, komkommer.

Ingrediënten:

200 gr. snijboontjes
500 gr. witte kool
300 gr. taugé
200 gr. worteltjes
1/2 rode paprika
1/2 komkommer
een paar bloemkoolroosjes
2 zeer fijngesneden uien
knoflook naar smaak
sambal oelek naar smaak (of lekkerder is een verse lombok)
1 afgestreken dessertlepel laos
1 afgestreken dessertlepel djahe
2 afgestreken dessertlepels koenjit
4 geraspte kemirienoten
3 eetlepels bruine rietsuiker of een stukje gula djawa
azijn (in totaal heb ik er 1,2 liter vocht bij gedaan en dat was half azijn half water)

Bereiding:

Maak de groenten schoon en snijd ze klein.
Houd groente die korter moet koken zoals bijv. bloemkool, komkommer en taugé apart van de groente die langer moet zoals bijv. de kool en de boontjes.

Fruit de ui en de uitgeperste knoflook in wat olie. Voeg dan de sambal oelek, laos, djahe, koenjit en de kemirienoten toe. Eventjes laten mee bakken. Dan het vuur uit en even apart houden.

Kook de groente niet al te gaar in half azijn, half water. Ze moeten goed onderstaan. Voeg de kort kokende groente iets later toe want het is het lekkerst als alle groente iets knapperig zijn.

Proef even of het zuur genoeg is (evt. wat water of azijn erbij doen) en daarna of het zoet-zuur genoeg is (evt. iets suiker toevoegen).
Roer het goed door en laten nog even kort koken.

In schone potjes scheppen en laten afkoelen.

Voor gebruik zeker een dag laten intrekken dan is deze atjar het lekkerste.

Populaire posts